Leta i den här bloggen

lördag 5 januari 2013

Vaxning idag

Jag har vaxat mina senaste projekt idag och då gör jag så att jag lägger bivax i en glasburk som jag täcker med balsamterpentin. Detta får sedan sakta smälta ihop över elementet eller sätt in burken med lock i eftervärmen i ugnen som jag gjorde. Ja man kan naturligtvis också smälta allt i vattenbad på spisen om man har bråttom.

När det har stelnat en aning stryker man sedan på vaxet jämt på sin målade möbel. Jobba lite fram och tillbaka med penseln så vaxet tränger in överallt och gör som jag: tillverka en liten kludd av en gammalmullstrumpa som rullas in i en gammal väl urtvättad linneservett och drag över ytan tills vaxet täcker överallt. Sedan väntar man något dygn till vaxet har stelnat ännu mer, då man borstar upp alltihopa med en särskild borste av tagel som finns att köpa.