Leta i den här bloggen

söndag 13 maj 2012

Sevilla och Malaga

På vår resa till Huelva som ligger i sydvästra Spanien fick vi bese både Sevilla, Malaga och en snabsväng i Cordoba. Att Sevilla var en fin stad visste vi då flera som varit där berättat det. Vi gick en promenad runt och såg katedralen utifrån, de judiska kvarteren och gick på en guidad tur inuti tjurfäktningsarenan, vilket var en lärorik guidningstur. Vi fick reda på att under en tjurfäktning dödas alltid tjuren under två och en halv timma i en viss procedurordning med piccadorer till häst och slutligen ger matadoren det dödande hugget. Huga visst låter det rysligt. Matadoren tar sin tribut med att skära av öron och svans till slut. Många hästar dör tyvärr också under tjurfäktningen. Nästa tjurfäktning är faktiskt idag både i Sevilla och i Marbella såg vi på annonsblad utanför arenorna. Ja vi besåg även den arenan i Malaga

Malaga varen positiv överaskning! Jag trodde det var en tråkig stad men icke som icke!
 Här syns tjurfäktningsarenan uppifrån berget vi besteg. Det var en promenad upp på ett par kilometer till en fästning som låg på toppen. Det var skönt att röra sig efter allt stillasittande.
 Här syns hamnen i Malaga också uppifrån vägen upp till fästningen
 Marie och jag äter lunch nere vid hamnen i Malaga. I Spanien äter man lunch kl 2-3 och middag vid 9-10 så vi har fått lite andra vanor efter denna veckan.
Vi övernattade en natt i Malagapå hemvägen eftersom vi flög med lågprisbolaget Norwegian som trafikerar sträckan Göteborg-Malaga. Vi åkte tåg mellan Malaga och Sevilla och sedan buss Sevilla-Huelva. Tillbaka åkte vi tåg hela sträckan och vi bytte tåg i Cordoba. Tågen i Spanien är höghastighetståg så det tog inte så lång tid. Maxhastigheten på vår resa var något över 300 km i timmen.