Leta i den här bloggen

måndag 16 juni 2008

Fläderchampange och hyllesaft


Idag var det dags att sätta fläderchampangen och koka flädersaften. Jag har en fläderbuske på min tomt igen och det gläder mig. När vi bodde i stan de två åren blev det inte något av saftkok eftersom vi inte hade någon buske.

Min Fläderchampange är svag som cider ungefär och passar man inte flaskorna så kan de explodera. Ett år gjorde mina glasflaskor det och just det året hade jag inte placerat dem i en plastpåse. Behöver jag säga att det inte var så populärt? I år ska jag tappa champangen på plastflaskor som inte kan explodera.

Här är receptet:

2 tallrikstora fläderblommor
1 Citron
2 msk äppelcidervinäger
4 1/2 l kallt vatten
8 dl socker

Tvätta citronen och pressa den samt skär ner i 4 bitar, allt läggs ner i en kruka och tillsätt de andra ingredienserna. OBS Skölj INTE blommorna för det är jäsmedel i dem.
Låt stå 1 dygn i rumstemperatur med handduk över.
Rör om då och då så sockret löser sig.

Efter 1 dygn: Sila saften genom saftduk och fyll på rena torra flaskor ca 1 liters flaskor fungerar bäst. Skruva på skruvkork eller buteljera. Det går inte med kork. Ställ svalt 3 veckor. Kyl i kylskåp och servera kallt. Det brukar bli mycket muosserande men någon gång har jag misslyckats. Det skall bli spännande att se hur det blir här. För säkerhets skull har jag använt mitt "renade" vatten.

Vad jag kom på nu det är ju att vi har ingen sval källare längre nu när vi har isolerat. Men blir det inte varmare ute så går det ju att ställa ut i skuggan och då gör det ju inget om det exploderar heller!


Lägger in en bild på den växande altanen också. Det går undan!