Leta i den här bloggen

lördag 20 mars 2010

Dammiddag


Igår hade då turen kommit till mig att ha dammiddag. Vi är ju ett gäng som träffas flera gånger om året och har så gjort sedan vi gick i skolan. Det är roligt att hålla ihop med sina barndomsvänner på detta viset. Jag började i klassen när vi gick på mellanstadiet, nämre bestämt när vi började i fyran, men många utav de andra har följts åt sedan de gick i lekskolan. Det hette lekskolan på 60-talet när vi växte upp och inte som idag förskolan.

Igår var alla med utom Cina som vi kommer till nästa gång, för då är det hennes tur och hos henne brukar vi vara runt sommartiden, så det passar ypperligt, då hon bor ute i Göteborgs vackra skärgård.

Igår stod maken naturligtvis i köket (som vanligt nu för tiden.) Han bjöd som förrätt på en Toast Skagern med egengjord majonäs efter Mannerströms recept.
Efter det bjöds det på makens paradrätt: nämligen
hans goda potatisgratäng med Karl-Johan-svamp och oxfilé från Byttorps Ica och fina bönor med lök. Mums vad vi smörjde kråset!

Jag hade som avslutning gjort en nougatchokladtårta bestående av mandelmassa, nougat, mörk choklad och grädde tillsammans med färska frukter som ananas, mango, vindruvor, melon och jordgubbe. Den var lite väl mastig, men det var en värdig avslutning på middagen. Bilden längst upp visar hur den kan se ut om man avslutar den med körsbärsgelé som det står i receptet. Jag gjorde dock inte det av tidsbrist, då min käre inköpsansvarige fullständigt glömde att köpa den viktiga ingrediensen choklad på torsdagen fast det stod på listan, så jag fick slänga ihop tårtan när jag kom hem från jobbet igår. Det är nog bra att göra någon slags "topping" då denna tårta tenderar att skikta sig lite. Min tårta såg ut som om någon brett smör på den. Inte så aptitiligt. (Men o så gott!)

Nu lämnar jag härmed över stafettpinnen till nästa dammidagsfixare: Cina!