Leta i den här bloggen

onsdag 28 juli 2010

Rosor är alltid rosor!

Här ovan är mitt senaste rosförvärv: Madame Boll, (även kallad Comte de Chambord) en portlandros. Vi köpte en till Emelie och Dennis som inflyttningspresent. Emelie gillar rosa rosor som doftar och jag ville egentligen köpa en Maidens Blush, en Albaros som jag har och som jag vet att hon älskar.

Nu var de slut på Rångedala plantskola, dit vi åkte i Söndags för att inhandla rosen. Det gjorde ingenting , för jag ville själv ha en Mm Boll så då passade jag på att köpa två exemplar. Ett till mig och ett till dem! Bra va! Man får ta tillfällena i akt minsann. Än så länge har jag den bara i en kruka för jag vet inte riktigt var jag vill plantera skönheten. Ja det är verkligen en skönhet med upprätt växtsätt och en ljuvlig doft och färg. Det är en perfekt ros för dem tror jag. Den har ett ganska kompakt växtsätt med uppräta grenar och den blir ca 1-1,5 m hög och ungefär samma bredd. Faktiskt verkar den vara vackrare än min Maidens Blush, som verkar nästan blomma mer än vad den klarar. Den blommar ju endast en gång och remonterar inte, men den skall kunna blomma upp till sex veckor i ett sträck faktiskt och det är ju trevligt. Jag har dock fått någon svampsjukdom som gör att vissa utav blommorna blir bruna innan de hunnit blomma. Jag skall försöka bli av med det. Har läst att man skall ta bort all svampangripet och ta undan det.
Mm Boll skall remontera och klarar till och med Zon 5, så vi får täcka den ordentligt för det är ju gränsfall både för oss och Emelie och Dennis hus. Där kan det nog bli kallt på vintern.
Här har vi ställt henne på vår nyaste uteplats, vid vårt nya vattenfall och vår lilla utegrupp vi köpte för en billig penning på Haléns i Lördags.