Leta i den här bloggen

söndag 10 oktober 2010

Bloggar om 333, köpstopp vs slit och släng.

Jag är mer eller mindre uppvuxen i ett slit och slängsamhälle. Mina föräldrar hyllade nog plasteran på sextiotalet och jag blev väl mer eller mindre fostrad till att konsumera och slänga. Varje lördag tågade vi ner till stan. Det var vårt "lördagsnöje".

Visst gillar jag att handla, men jag har alltid tyckt om att spara och inte konsumera så mycket. Maken säger att jag är snål men jag vägrar att acceptera det. Kan jag ta tillvara och återanvända ger det mig en slags tillfredställelse, därför tycker jag det är ganska kul nu när trenden går mot köpstopp och minimalism. Det finns en tjej i USA (tror jag) som har en blogg som heter "Be more with less". Hon har dragit igång ett projekt, där man rensar ur sin garderob och mellan 1 oktober-31 december bara skall klara sig på 33 plagg. Då räknar man inte underkläder, träningskläder, sovkläder och vigselring annars allt som assesoarer ytterkläder osv. Hon verkar dock bo någonstans där man inte behöver en massa ytterkläder. LA kanske, jag har inte läst bloggen så noga. Jag blev dock lockad av tanken och rensade ur hela min ena garderob, så där hänger bara tomma galgar nu. Jag har dock inte gått in för det helhjärtat, då jag har lite kvar i så fall att rensa ut.

Det är härligt att rensa ut, att skänka saker till de som bättre behöver dem. När vi städade ur Pappas lägenhet, körde vi det mesta till Gärdhem utanför Dalsjöfors, där behållningen går till välgörande ändamål. Det kändes skönt. Det fanns ju dock en del saker vi inte körde dit av nostalgiska skäl, men nu undrar jag varför jag tog hem en massa grejer. Vi har ju inte längre världens största hus och nu svämmar det snart över igen. Särskilt källaren då.

En svensk tjej har startat en blogg som heter Köpstoppsbloggen. Hon har skrivit en bok som heter: "Köp inte den här boken", där hon i dagboksform berättar om sitt köpstoppsår. Jag lånade boken på biblioteket, men jag tycker inte alls hon lyckades så bra. Varken med att inte handla eller att skriva faktiskt, så den åker snart tillbaka till biblioteket - halvläst.

En annan tjej vurmar för minimalismen i sin blogg "Lyckobloggen" och Lena Ohlén skriver också om minimalismen i sin blogg Less is more

När jag inom kort åker till Indien tänkte jag inte ta med så mycket. Några shorts och lite bekväma kläder. Inget smink, vad skall jag med det till när jag bara skall åka med min syster gå på Yoga och rensa kroppen från gifter? Jag kommer nog att vara trött på kvällarna och äta gott eller dricka alkohol kommer vi ju inte att göra så...