Leta i den här bloggen

onsdag 30 december 2009

Ojsan!

Jobbigt att ha flera bloggar, nu blev det visst dubbelt här nedan. Jag vet att jag kan ta bort inlägg, men det får ligga kvar nu. Tårtan är ju så gudomligt god så det skadar inte att den ligger på flera bloggar. Vi har haft besöksrekord på mat och vinbloggen de sista dagarna! Ca 50 unika besökare dagligen de sista dagarna och det är jätteroligt att så många vill läsa våra favoritrecept! Det vore ännu roligare om de kunde kommentera lite mer, så man ser vilka de är som läser och vart de kommer ifrån men man kan ju inte få allt...

Vi har en gammal vaxduksreceptbok med favoritrecept som jag har ambitioner att lägga in på bloggen så jag inte blir så frustrerad när jag inte hittar receptboken och det är snart gjort.

Vaxduksboken är en sån där gammal svart som kommer ifrån Tvärredslund. Tant Lilly hade med den från tiden på 50-talet då hon var föreståndare på Majblommegården, så de första recepten är skrivna med sirlig vacker skrivstil och några recept är för väldigt många personer.(Altså alla barnen på kollonin) Vällingreceptet tex lyder endast: 10 l mjölk, 1/2 l havremjöl, salt, socker.

Den har med tiden blivit väldigt tummad och välanvänd även om jag skall erkänna att de är mest de recepten jag har skrivit in i den som vi använt. Någon gång kommer jag kanske att prova några utav de gamla härliga recepten som Gaffelkakor mm.

I morgon är det redan nyårsafton! Var tar dagarna vägen? Det är ju helt sjukt vad tiden går fort! Nej nu får det vara slutfilosoferat här i bloggen, kanske jag gör ett sista inlägg i morgon, men nu är det snart mat här i huset. Min hemmakock lagar en utav Marcus favvorätter: Köttfärsbiffar med hemgjord gräddsås!