Leta i den här bloggen

måndag 7 juli 2008

Blomsterbarn och bär


Dagens bärskörd gav lite mer. Jag hittade dessutom lite smultron. Maken och Callemannen gick för att leta kantareller, men givetvis var det för tidigt för det. Dessutom har vi inga ställen här ännu.

Jag har sent om sider sytt sommargardiner till köksfönstren och det i ett tyg som jag köpte för ett antal år sedan som är efter en förlaga av Elsa Beskow och heter"Blomsterbarn" jättesött. Jag passade på att sy lite dukar i samma tyg.


Igår hade vi gästbyte i gratispensionatet som jag brukar kalla vårt hem när Marcus kommer hem och bor här. Det är lite elakt och Marcus kontrar med att påpeka att jag är den mest frekvente gratispensionatsgästen. Marcus åkte till Linus och Emelie sov på kontoret.

I Lördags gjorde Marcus dock skäl för brödfödan och var så duktig och hjälpte maken med att göra en liten uteplats vid hängmattan. Det blev mycket bra och jag planterade genast dit lite krasse från mina krukor, samt ställde dit några krukor som jag skall plantera om i större krukor senare. Dessutom gjorde Marcus i går grunden till en liten grusrundel vi skall anlägga vid altantrappan framför den lilla uteplatsen.
Så här såg det ut tidigt i våras innan vi börjat med trädgården och uteplatsen.... bara gräsmatta...
Det har hänt ganska mycket sedan i April eller hur?

I kväll kommer mitt nya favvoprogram "Sommar med Ernst" som jag givetvis skall titta på. Första programmet i serien sändes förra Måndagen och jag blev inte besviken. Maken är dock inte lika förtjust i Ernst och sitter gärna och läser sina Nobelpristagare istället. Han har nu kommit fram till 50-talet.

Ett boktips skall jag idag dela med mig av: jag har läst ut Marie Hermanssons "Svampkungens son" och den var som alla hennes tidigare romaner lika mästerlig och välskriven. Jag läste den på mindre än ett dygn och jag njöt hela tiden.