Leta i den här bloggen

fredag 4 juli 2008

Delikat ogräs


På vår gigantiska jordhög har nu ogräset haft en formidabel plantskola och det har jag nu tänkt att kalasa på minsann! Man får inte vara dum. Jag fick ner mina spenatfrön aldeles för sent i jorden så då blir det svinmållan som får sätta livet till istället.

På mitt allra första sommarjobb, när jag endast var femton år gammal var en utav mina första arbetsuppgifter, just att blada av svinmållan. Min arbetsgivare, en gammal bondmora och fordom koloniföreståndare född på 1800-talet, hade beordrat mig att rensa undan svinmmållan från potatislandet först. Sedan drygade hon ut den med lika mycket spenat. Jag har senare endast tagit svinmålla eftersom jag aldrig har någon spenat färdig vid tiden för svinmollaskörden. Det blir precis lika gott.