Leta i den här bloggen

lördag 26 juli 2008

Flicka med pärlörhänge



Nu har jag läst ut Tracy Chevalliers bok "Flicka med pärlörhänge" som var klart läsvärd fast i min smak lite händelsefattig. Det är en gammal sliten bok som jag lånade efter lästips, och läsninger gav en inblick i hur livet kunde te sig för en tjänsteflicka i 1600-talets Delft (Nederländerna) runt målaren Vermeer. Det var mycket diskussioner om oljemålning och konst som var mycket intressant.Har nu påbörjat Bodil Malmstens "Hör hur ditt hjärta bultar i mig" Hon skriver såå underhållande, roligt och tänkvärt. Man blir blå av avund att hon kan uttrycka sig så rätt på saker utan att bli plump eller utlämnande.Den är optimal av flera skäl: Den har bland annat två inbyggda bokmärken. Det skulle alla böcker ha. Tack Bodil för att du tänker på oss som inte vill göra hundöron i böckerna och ständigt tappar bort våra bokmärken.
Övrigt idag:


Lilla goda lördagsdrinken Gimlet serverad av maken. Recept:
1 del Gin
1 del Rose lime
mycket is

Gaspacho till lunch

Har dessutom satt i mig översta lagret i Alladinasken -så när som på de sista pralinerna som jag bjöd Calle på -så jag kunde påbörja lager nummer två.

Saknar och längtar efter M. Hur ska jag klara mig utan min tvillingsjäl när hon flyttar tillbaka till Skåne?

Kockmaken lagar en gudomlig skaldjurssoppa som jag inte kan bärga mig att snart få smaka.