Leta i den här bloggen

tisdag 29 juli 2008

Besväras ni av getingar, svettningar eller tandläkarskräck?

Årets i särklass bästa "getingmagnet"

I en artikel i aftonbladet finns lite tips hur man kan slippa getingbesök. Att de gillar fisk märkte vi i Lördags. Maken hade tillagat en delikat skaldjurssoppa med grillade pilgrimsmusslor. Getingarna blev som galna. Eftersom inte Callemannen åt upp allt sitt så hällde jag ner det som blev kvar i min egengjorda getingfälla - en avskuren petflaska där överdelen vänds neråt. Tyvärr verkar inte fällan fungera något vidare. De är väl för smarta helt enkelt för att gå i den.

Vädret står i sig dag efter dag. Jag älskar verkligen detta tropiska klimat. Jag vet att många inte gör det och det är ju jobbigt om man går omkring och svettas typ hela tiden. Här på jobbet är det dock svalt och skönt. Igår morse var det dålig luft men det rättade till sig. På vintern brukar det ju vara kallt på Måndagar, så antagligen är det att ventilationen varit avstängd på helgen när det är stängt och att det då tar lite längre tid innan det är normalt igen.

Finns det någon som tycker det är kul att gå till tandläkarn? Inte gör jag det i alla fall och igår gick en utav mina lagade tänder sönder igen. På den tiden när jag började gå till tandläkaren var det minsann inget dalt med barnen, utan jag fick beskedet att jag hade en fasligt massa hål, och för säkerhets skull så borrade de upp hela tänderna och petade i amalgam. Amalgam är ett ypperligt lagningsmaterial som håller sådär en 30 år, men det expanderar lite hela tiden och nu har mina fyllningar suttid där i 40 år så jag har på sätt och vis haft tur att de hållit så länge.

Jag har ju ådragit mig en präktig tandläkarskräck av behandlingen när jag var barn och jag ser inte fram emot morgondagen, då skall jag nämligen ta bort allt på den tanden och så småningom skall jag få en ny krona där. Kalaset kommer att gå på 5000 kronor och visst kan man spendera pengarna på roligare saker?

Det blev mycket gnäll idag men det måste det bli ibland. Tjingeling! Nu skall jag stänga ett ganska folktomt och tyst bibliotek.