Leta i den här bloggen

fredag 22 maj 2009

28 år



Idag har maken och jag varit gifta i 28 år! För ovanlighetens skull regnar det idag. Det brukar alltid vara fint väder på vår bröllopsdag, men så fick vi uppleva en regnig sådan i år. Flickorna kommer hem ikväll på middag och kanske ringer Marcus från landet långtbortistan också. Han ringde igår, men då var "linan" så dålig och det var sån fördröjning så vi fick inte sagt så mycket. Han hör av sig mycket oftare än vad jag tänkt innan han åkte och det känns bra. Vi är inte alls lika oroliga som vi trodde vi skulle vara och det beror på att vi får så bra information från honom.


Det gör inget att det regnar för växterna behöver det. Vi var ute i trädgården igår förmiddag och slet så jag fick näsblod senare och fick sitta aldeles still tills det lugnat ner sig. Jag planterade om lite prydnadsgräs, rensade bort maskrosor och plockade sniglar såklart. Jag har kommit på att mikroskopiska sniglar gömmer sig bland maskrosrötterna. Det har minskat markant med sniglarna sedan jag började med mina dagliga morgonjaktpromenader. Numera lägger jag påsarna i frysen tills de dött för det är ett humanare sätt att ta livet av dem. De somnar bara in och sedan dör de efter ett par dygn, så då kan man lägga hela härligheten i soptunnan.


Dagen till ära ska jag göra hemgjord romrussingglass i makens glassmaskin som han fick av flickorna (och Dennis) i födelsedagspresent. Grundreceptet för hemgjord glass:

2 ägg
1 dl socker eller sockerersättning
2 1/2 mjölk
2 dl vispgrädde
3 tsk vaniljsocker

Vispa ägg och socker med elvisp så att det blir fluffigt. Tillsätt mjölken.
Låt sjuda på svag värme under omrörning tills det börjar tjockna. Rör i grädde och låt kallna.
Starta glassmaskinen och häll ner glassen i en tunn stråle. Sen är det bara till att vänta tills glassen är färdig (för oss tar det ca 20-30 minuter). Den kommer att bli som mjukglass. Vill du ha hårdare glass får du ställa in den i frysen en stund. Jag kommer att byta ut vaniljsockret till russin som legat och dragit i rom några dagar. Jag tänkte ockå prova att byta ut del av sockret till mascovadosocker som är ett brunt råsocker. Eventuellt blandar jag i lite hackade ekologiska valnötter också för att få glassen lite crunchy.