Leta i den här bloggen

fredag 27 november 2009

Ett inlägg i grisdebatten

Idag när jag skulle köpa mig lunch i Högskolans matsal fick jag ett svårt val: Makrill eller fläskfilé? Jag gillar inte makrill och efter de senaste dagarnas förskräckliga bilder och filmklipp som djurrättsaktivisterna har gått ut med så känns det inte helt OK att äta fläskkött som man inte vet var det kommer ifrån.

Som en före detta bonde och djurvän så reagerar man starkt när man ser filmklippen på döda och sjuka grisar som djurrättsaktivisterna i dagarna gått ut med. Min källkritiska sida som jag under senare år lärt mig på högskolan grep dock in när jag hörde att de under två års tid samlat materialet som de nu går ut med med hjälp av medierna så här lagom till jul. Man börjar ju ställa sig frågor som: Varför har de väntat så länge med detta och bara låtit det ske? Smugit in nattetid på gårdar utan att ägarna visste. Det låter inte riktigt rumsrent. Jag vill på intet sätt försvara denna djurhållning som kan kallas djurfabriker. Det faktum att konsumenterna hela tiden skriker efter billigt kött skapar ju dessa djurfabriker som det är omöjligt att hålla en god djurhållning i. Det är inte värdigt att hålla djur på det sättet.

Kerstin Davidsson skriver i sin ledarspalt i dagens Land: "Nu blev Lars Hultström den främsta måltavlan. Det här skrivs inte för att försvara Lars Hultström, jag har ingen inblick i förhållandena på hans gård. Men Djurrättsalliansens mål är givetvis att skada hela den svenska grisnäringen"

Detta har hon verkligen rätt i och det var också min källkritiska tanke när jag såg inslaget på Aktuellt häromkvällen. Jag tycker samtidigt som jag tycker synd om grisbönderna att det är i rättan tid att vi får upp ögonen för att djurfabriker inte är OK.

Borås Tidning publicerade dagen efter de hemska bilderna, bilder från en kravbonde som höll grisar och det var jättefina bilder på välmående grisar dom gick i boxar strödda med massor av halm och det tycker jag var en bra vinkling av Borås Tidning att just visa på variationerna och att det inte publiciteten av avarterna med köttindustin skall drabba alla svinbönder! Jag är mycket ambivalent i denna frågan men vi måste förstå att det finns mängder av grisbönder som har en bra djurhållning och som nu får lida av den dåliga publicitet som lagom till jul går ut som ett skrämskott i media.

Vi måste som konsumenter måste se mer på kvalitet än pris. Vi måste förstå att mat som är genmanipulerad, stressad och producerad med fokus på kvantitet för att det skall bli billigare blir på bekostnad av kvalitet och smak . Vi måste med andra ord efterfråga kravmärkt och ekologiskt! Detta är en jätteviktig kärnfråga som jag tycker att djurrättsalliansen har satt fingret på trots sina olagliga intrång!

Hur gick det då med min lunch idag? Bittan var så förstående och erbjöd mig som kompromiss att jag kunde få kycklingkött istället för fläskfilén och det var fint gjort av Bittan som annars är mycket rigid när det gäller portioner och mängdmått! Hon som är vegetarian hade inte ens hört talas om detta! Hon påstod att hon inte tittade på TV. Hon läser säkert inte tidningarna heller. Hon hade dock förståelse för mitt dilemma.

Nej här hemma blir det garanterat ekologisk skinka denna jul!

Apropå grisar så har jag bestämt mig för att vaccinera mig mot svininfluensan! Trevlig helg!