Leta i den här bloggen

tisdag 17 november 2009

Tvåloperor, såpor eller: Var är tvålen broder?

I går kväll fick "pysselLena" eller "den obotliga tidsoptimisten" plötsligt för sig att tillverka tvål. - Ja just det TVÅL av naturliga råvaror.

Jag hade köpt en bok om hur man gör tvål på bokrean för flera år sedan och nu var det plötsligt dags! Jag hade ju alla ingredienserna hemma nu: Kaustiksoda, Kokosfett, Solrosolja och Olivolja samt eteriska oljor och blomblad så jag började göra i ordning formar och spänner och grytor i reklampauserna i "Halv åtta hos mig" och Såpan "Ullared" som jag inte vill missa.

När jag rörde ihop oljorna med luten så skulle man röra i några minuter tills det tjocknade. Det kunde dröja alltemellan några minuter till 40 minuter. När jag hade rört i 40 minuter läste jag vidare: Om blandningen inte tjocknat efter en timme kan du sluta röra och röra då och då till du kann göra spår med en slev i smeten....

Klockan halv ett lämnade jag den ännu inte stelnade smeten och försökte sova. Varför lär jag mig aldrig? Alltid vid denna tiden infinner sig de mest konstiga pyssellustor. Ett år satte jag iång att stöpa ljus ett par dagar före julafton. Jag stod till långt fram på natten den gången och resultatet blev som tur var ett stort antal ljus i olika former som jag faktiskt blev nöjd med men så är inte alltid fallet.

Hur gick det då med min tvålsmet? Jo den hade faktiskt tjocknat när jag kom hem från jobbet idag och jag kunde sleva upp den i byttor. Nu skall den mogna på varmt ställe några veckor. Återstår bara att se hur det blir. Lite kul är det faktiskt att tillverka naturliga saker själv.

Åh vad jag gillar denna låten med Tommy Körberg. Fast jag gillar nog denna versionen ännu bättre faktiskt. Den engelska texten är så vacker och det blir också bättre utan kören och bara med piano och gitarren tycker jag.


Godnatt!