Leta i den här bloggen

lördag 22 augusti 2009

Prövningar

Denna veckan har utsatt mig för väl hårda prövningar och min slutsats blir att det som inte dödar det härdar. Egentligen var det väl Friedrich Nietzsche som uttryckte sig i stil med att: Det vi inte dör av gör oss starkare.

Först hade jag en fyra dagars lång utbildning för sammanlagt 12 studenter som skall hålla vårt bibliotek öppet när ordinarie personal inte jobbar. Det är mycket som skall läras ut och jag har tagit hjälp av andra också naturligtvis och själv har jag lärt mig massor. Bara vårt bibliotekssystem är en komplex historia och så finns det mängder med smådetaljer som vi måste känna till för att komma in i olika system och serva studenterna . Det är mycket givande att utbilda studenter som är entusiastiska och frågvisa som dessa var så det var ett stort nöje men tröttsamt. 12 personer på workshop är i mesta laget faktiskt.

På tredje dagen kom en migränliknande huvudvärk som höll i sig i ett par dagar och lägg så till en skopa ovett som jag fick av en kollega på grund av dålig information och på toppen av det så sa en utav våra datasupportare upp sig och de passen ligger på min lott att besätta. Men när det mesta är utrett och fixat så känns det bara bra allting och jag kan nästa vecka kasta mig över nästa veckas utmaning: Studentinvationen!