Leta i den här bloggen

onsdag 31 december 2008

Chokladtryffelterrin

Mina "reclaim the kitchen"-försök har varit fruktsamma senaste veckan.

Häromdagen gjorde jag sushi så alla höll på att storkna när det visade sig att jag hade varit alltför vidlyftig med Wasabin, därtill hade jag använt det i alla rullarna så där var det bara att bita ihop minsann. Till och med Marcus som hela julen har skrutit med militärens prov med pepparspray som han genomgått och som var så fruktansvärt, jämförde mina fina maki-suchibitar med detta! Maken till oförstånd! Nej jag som inte är så känslig åt dem utan pill!

Igår slängde jag ihop en kycklingrätt eftersom maken fick göra en blixtutryckning till Hannas nya lägenhet när hon plötsligt inte kund stänga sitt fönster! Det visade sig dock vara enkelt fixat med ett litet handgrepp eftersom det bara var en barnsäkerhetsspärr som gjorde att hon inte kunde stänga fönstret.

Idag har jag fått den stora äran att göra desserten för kvällen och det blir en chokladtryffelterrin med rårörda hjortron. De rårörda hjortronen byter jag dock ut mot rårörda hallon istället, då vi inte fick tag på hjortron.

Chokladtryffelterrinen består av 70% choklad som smälts i grädde, sedan ett lager med mjölkchoklad även den smält i grädde och slutligen ett lager med vit choklad och smör (smält i grädde naturligtvis). Receptet har jag lagt här på min nya kokboksblogg !

Maken skall fixa förrätten som kommer att innehålla hummer och varmrätten den obligatoriska oxfilén. Mums! Receptet här!