Leta i den här bloggen

torsdag 29 januari 2009

Citronträd

Netto hade försäljning av citronträd denna veckan för 159 kronor och genast var vi på hugget och åkte dit och köpte ett.

Min svägerska som kommer från Spanien köpte förra vintern ett citronträd på Netto och det lever fortfarande och har ljuvligt goda citroner! Jag sa till henne att hålla ögonen öppna när de säljer citronträd igen på Netto, eftersom vi varken handlar där eller har reklam. Och tänk hon ringde redan dagen efter och sa att NU har de citronträd igen!

Vi köpte ett slags citrusträd med orange frukter i somras och det lever än, men jag kände att jag ville ha ett till och helst då ett med gula frukter. Det exemplaret som vi valde hade massor av små gröngula frukter, så förhoppningsvis blir inte de orange.
Jag har läst att:
"Ett citronträd skall under sommaren stå i full sol och får citrus näring en gång i veckan och bara vatten en gång om dagen om det är över 20grader varmt. Det går bra att skölja av dom med vatten slangen. Under vintern står de i uterummet som har hela glasväggar och täckt tak, ca 7grader, vatten när dom börjar torka upp, näring ca en gång i månaden, under vintern ska de inte vara helt torra men inte för blöta heller."

Därför tror jag att våra citronträd kommer att klara sig eftersom vi har ett ljust och kallt uterum.