Leta i den här bloggen

onsdag 29 oktober 2008

Plåtslagare och Ellen Key

Nu är de på plats, plåtslagarna. Förhoppningsvis får de taket helt tätt så vi kan njuta av vår eldstad och uterum från och med nästa vecka.

Idag och i morgon har jag tagit ledigt. Jag har ju något skit i kroppen som gör mig så infernaliskt trött och irriterad så bäst för min omvärld att slippa mig och almanackan såg tom ut i två dagar så...

Jag hade tänkt ta mig en stärkande skogspromenad tillverka en dörrkrans, men vädret är inte lockande faktiskt snöglopp här i morse.

Maken har med hem en projektor som man kopplar till datorn, som jag tänkte låna när han inte behöver den till att skriva väggord på de vita väggarna. Man kan skriva citat eller tänkvärda små saker. Tröttnar man på dem kan man ju bara måla över dem.
Jag har sedan vi besökte Ellen Keys strand vid Vättern velat måla hennes deviser och väggord men det har inte blivit av. Hon har Memento vivere och "Denna dagen ett liv" målat i entrén. Memento vivere betyder minns att leva och jag tycket det är betydligt trevligare än citatet Memento mori som annars är ett vanligt och använt citat som vill få oss att minnas att vi inte är odödliga.

Igår somnade jag framför "Äntligen hemma" där Bosse Rappne tillverkade just dörrkransar.

Fredag får jag göra en insats med fjärrlån och öppethållande av biblan tillsammans med några till.