Leta i den här bloggen

söndag 21 juni 2009

Baktime

Idag testar jag ett nytt surdegsbröd, nämligen Riddarbageriets surdegsbröd. Så här såg degen ut innan jäsningen. Och så här mycket hade den jäst på två timmar! Detta med surdeg och bara 8 gram jäst!
Jag har ju inga jäskorgar så jag konstruerade istället två durkslag som jag lade linnehanddukar i.


Jag planerar också för semestern idag. Det var svårare än jag trodde att få tag på extrarum på Gotland. Vi har ju bokat två nätter på Wisby hotell men så när vi bokade färjan fick vi bara plats på den senare turen och det innebär att vi kommer fram på kvällen till Visby och åker ganska tidigt när vi åker vidare till Stockholm, så då kom vi på att försöka få tag på två extranätter någon annanstans så vi hinner se lite utav ön när vi ändå är där. Färjebiljetterna är nämligen ombokningsbara.

Jag har sökt och sökt på nätet och där som vi allrahelst ville bo :på Muramaris och på Fårögården var det fullbokat tyvärr. Jag har ju precis läst Mari Jungstedts "Den döende dandyn" som utspelar sig delvis på Muramaris och det hade ju varit kul, men det får bli en annan gång.

Det finns naturligtvis en massa sunkiga ställen att bo på men vi är ju lite kräsna som sagt när det gäller boendet. Vi vill inte bo någonstans där det luktar illa men tyvärr har vi ännu inte luktinternet, men man kan ju se på bilder och ana om det luktar illa. Vad fånigt det låter men har man semester så har man.

Men man skall ju inte tillbringa tiden på rummet som någon påpekade på jobbet häromdagen. Nej det är förvisso sant, men man sover ju där och då skall det kännas fräscht.

Jag hittade en kvarn man kunde hyra mitt på Gotland och jag har mailat nu och frågat om den var ledig.

Vi börjar ju vår första resa med två övernattningar i Karlskrona och då passar vi på att åka och se Öland. Sedan åker vi vidare till Simrishamn och till Peter Englanders medelhavsträdgård där vi skall övernatta. Vi passar på att bese Kivik och reser vidare ner mot Ystad.




Där innan Ystad skall vi passa på att besöka min nya idol bagaren i Glemminge. Jag tänker köpa lite bakatiraljer där, så jag slipper jäsa mina bröd i durkslag i fortsättningen. Sedan ska vi vidare till Skanör och därifrån till Båstad. Vi skall bo på Spångagården på Bed & Breakfast innan vi åker till Norrvikens trädgårdar. Sedan åker vi hem några dagar innan vi far ut på vår andra turné som går till Gotland, Stockholm och Dalarna.