Leta i den här bloggen

tisdag 23 juni 2009

SEMESTER!

Idag vaknade jag av flödande sol över balkongen och en granne som fick hem ved på sin uppfart. Maken har ännu inte kunnat slappna av såpass att han tagit semester så han sitter i källaren och arbetar men jag tog en kopp esspresso, dagens tidning och en solhatt och satte mig på balkongen.

Vädret är helt perfekt: lagom varmt. lagom vind och lagom lagom lagom. Vad lycklig man blir! Genast satte jag en dinkeldeg av min fördeg som jäst hela natten. Den består delvis av surdeg naturligtvis. Varför överge ett vinnande koncept. Nu verkar jag ha fått till min surdeg så den får degarna att jäsa också men hemligheten kan ju också vara att det ingår en del jäst också!

Idag provar jag ett recept ur Jan Hedhs bok så får vi se om det blir lika bra som det som jag tog ur boken från Riddarbageriet.

Dottern befinner sig sedan i Fredags på Sicilien och hönsmamman är och har faktiskt varit lite orolig. Hon och pojkvännen med moder och syster bilade ner i Onsdagskväll och de körde i stort sett nonstop ner. Ja de tog sig ett dopp i en österrikisk sjö och åt lite i Venedig. Jag trodde först inte att de hade åkt in i Venedig för jag vet ju hur besvärligt det är att ta sig in där när man bara är på förbiresa, men jodå de hade tagit sig in en halvtimma för att Emelie skulle få se Venedig så nu har hon också sett denna dypöl till stad!

Ja sedan hörde vi inte av henne på hela midsommaraftonen, men efter två sms från den oroliga hönsmamman ringde hon sent om sider och sa att de var i Syracusa! Mammamia! De hade åkt en sväng över "klacken" på Italien och enligt Emelie som fick köra där nere var det en jättjobbig sträcka att köra på ganska dåliga vägar och galna italienare och det betvivlar jag inte ett dugg.

Sedan blir det oväder i Italien, folk dör och bilar välter och dottern hör inte av sig förrän oroliga maken utan hönsmammans vetskap sms:at dottern och undrat hur det är är. - Jodå helt OK och ganska skapligt väder. Nu kanske vi kan slappna av lite grann tills lördag för då har de inte längre kvar huset utanför Palermo utan då är det dags för hemfärden och då blir det jobbigt igen för oss.

Vi blev också sugna på att flyga ner till Sicilien när vi såg Montalbano igår kväll. Denna deckare som vi ser på endast för miljöerna och språkets skull och inte för storyn eller karaktärerna som är fruktansvärt stereotypa. Lite roliga är de dock med sitt kroppsspråk tycker vi.

Mitt dinkelbröd jäser fantastiskt och det skall bli ett sant nöje att baka detta bröd och äta det med mycket smält smör till lunch.