Leta i den här bloggen

lördag 13 juni 2009

Blöt skolavslutning


Igår regnade det 25 millimeter hos oss. Det blåste och regnade i stort sett hela dagen. Trist för alla barn och ungdomar som slutade skolan. Jag led med de stackarna som tog studenten. I år hade vi dock ingen student men väl en liten skolgrabb.

Vi fick vara inne och vi hade den stora äran i år liksom förra året att vara klassföräldrar. Vi klassföräldrar hade bakat var sin jätte-jordgubbstårta som vi bjöd på. Jag klarade dock inte att äta tårta klockan tio på morgonen när frukosten knappt hunnit ner i magen, men så var det heller inte min idé med tårtorna. Nej det skall erkännas att det är inte min grej alls med sockerkakstårtor. Det är snarast mitt hatobjekt med just sockerkaka. Det var ordergivning på högsta nivå av eller några av de andra klassföräldrarna att det skulle göras jordgubbstårtor. Som jag misstänkte var det också på tok för mycket tårta och vi skänkte överskottet till gamlingarna som också äter där på skolan då ålderdomshemmet ligger vägg i vägg.

Många av barnen och dess föräldrar orkade dock äta tårta vid den tiden på dagen och det var antagligen uppskattat. Callemannen slutade sexan så det var lite extra festligt för dem. I höst skingras de och kommer i olika klasser på olika skolor.


Callemannen delade ut blommor till sina lärare och lärarna delade ut rosor till alla sexor i idrottshallen som avslutningen fick hållas i för omväxlings skull och inte ute som det brukar vara. Väderleken tillät liksom inte att vara ute.

Callemannen har haft en riktigt bra fröken detta år som har lärt honom fått kläm på matten.


Efter det ceremoniella åkte vi till Göteborg och gick på Universeum och min kamera hade den dåliga smaken att bli batterilös så jag fick inte ett enda kort på hajarna och de vackra fåglarna i regnskogen. Shit happens!

Efter lunchen som intogs på en restaurang på Södra vägen tog lite shopping vid till Callemannens stora förskräckelse, men det varade inte så länge. Ett besök på Laura Aschley och NK. En snabbtitt och påhälsning hos makens syster och Callemannens kusiner avslutade examensdagen.