Leta i den här bloggen

tisdag 16 juni 2009

Efter regn kommer sol och semestertankar

Ikväll hade fritidsföreningen ordnat en grill och kubbspelskväll ute vid vår stads största sjö. Vädret var soligt och fint och ganska varmt hela dagen..... En timme före vi skulle ge oss iväg började det störtregna. Ja vad gör man? Anneli och Grethe hade som tur var en plan B och eftersom de har högskolans bästa uteplats och några grillar så grillade vi där och satt inne och pratade.... Så trevligt så. Korvarna var goda.
Lagom till jag kom hem lyste solen igen över mitt så kallade slaskland. Det är i trappan upp till altanen som jag gjort till odlingslådor där jag sätter alla små krydd- och salladskrukor som man kan köpa - använda och sedan slänga. Vanliga människor slänger dem nog, men inte jag.
Jag trycker ner dem i jorden och titta vad fint det blir efter ett tag! Olika sorters sallader lyser upp så fint. Där har jag också placerat lite solrosfrön som grott lite här och var i trädgården samt luktärter och krasseplantor som nu kommer så fint.

Och över alltihopa vakar min keramikängel så gravid och vacker!
Nu är det inte så långt kvar till semestern och idag har vi bokat lite hotellnätter, bland annat i Visby och Stockholm. Tre nätter blir det i Stockholm faktiskt så då hinner vi med en hel del. Hemvägen kommer att gå över Dalarna där vi skall bo i Borlänge. Nu tänker jag faktiskt se Carl Larsson gården bland annat och även Wijs trädgårdar i Ockelbo på ditvägen.
Gotland skall bli jättekul. Där stannar vi två nätter och det blir första gången för alla oss tre att besöka ön. Vi får väl se vad vi hinner med för det fanns bara två nätter i rad som längst och maken vill ju absålut bo på hotell. Här duger det minsann inte med stuga, vandrarhem eller ve och fasa - något jag brukar föreslå - tält eller campingstuga. Men han har ju sina bonuspoäng som vi utnyttjar så det kostar oss minimalt.
Vi har också bokat hotellnätter i Karlskrona och innan dess tar vi nog oss en liten tur till Skåne och kanske Öland också. Vi får väl se om jag äntligen lyckas komma in och se Norrvikens trädgårdar. Jag har hittills aldrig lyckats att komma dit. Jag tjatar alltid när vi åker förbi skylten: Snälla, snälla, snälla! Någon gång lyckades jag beveka maken och Callemannen på väg till Danmark, men när vi kom dit hade det ännu inte öppnat. Vi var där redan klockan 9 på morgonen och det öppnade inte förrän klockan 10. Ett år åkte de dit från jobbet, men det var när jag var friårsledig för att läsa och då fick jag inte följa med. Vi får väl se om det blir tredje gången gillt.
Det känns skönt att ha lite ordnat, för det är alltid en risk att man inte kommer iväg någonstans när man inte bokar något, utan bara går hemma och vips är semestern slut.