Leta i den här bloggen

tisdag 10 juni 2008

Har ni sett filmen?

Trollkarlen från Oz är en gammal film från 1950-talet med Judy Garland (Liza Minellis mamma) i huvudrollen. Kommer ni ihåg scenen där den elaka häxan cyklar iväg med hunden istoppad i cykelkorgen? Kan ni frammana den bilden i era hjärnor, där hon cyklar iväg och blåsten viner runt så hon blåser iväg? Ja då vet ni hur jag såg ut idag när jag cyklade hem från jobbet. Åtminstone kände jag mig precis så.

Framåtlutad med ett ihopbitet ansikte kämpade jag mig fram i blåsten på min damcykel som hade fått cykelkorgen demolerad när den blåst omkull utanför högskolan. Vid Almåsgrillen kom hundra kilo sand farande i vinden rakt in i mina linsbeklädda ögon och jag förlorade tillfälligtvis sikten. Vid ett tillfälle blåste cykeln kraftigt utåt i körbanan och när det hände en gång till, ja då gav jag upp.

Av cykeln klev jag och fiskade upp min mobil ur fickan och ringde maken: hämta mig innan jag blåser bort! Snabbt som ögat kom den räddande prinsen i sin Saab 93 med vidhängande cykelställ och räddade sin tilltufsade fru.

Så var det dags för matchen med stort M i fotbolls-EM idag. Sverige mot Grekland och varken man vill eller inte så får man väl se delar av den. Jag registrerade att Zlatan minsann inte sjöng med i nationalsången trots att texten fanns på storbildsskärmar. Undrar varför?

Det bästa med EM är att det delvis utspelar sig i Salzburg. Mitt älskade Salzburg. Kanske åker vi till Salzburg i sommar. Det beror lite på hur det ser ut här hemma med renoveringsprojektet.

Sättsanden till grunden har kommit och i morgon kommer virket till altanen. På torsdag kommer två stycken snickare som skall bygga gjutformen. Jag har fått för mig att vi skall spara ut ett hål där vi kan sätta en vindruvsplanta inuti uterummet. Läs artikeln om några som hade samma tankar här.

Saker man skall tänka på när man bygger ett uterum hittade jag också en bra artikel.