Leta i den här bloggen

måndag 23 juni 2008

TV-kväll TV-gnäll

Jag ser helst på TV1 och TV2 dvs public-service kanalerna för där är ingen reklam och jag anser de vara mer seriösa än reklamkanalerna.

Idag blev jag dock grundligt besviken. Vi ser sällan på TV nu för tiden men idag när jag sent omsider hade tagit mig hem på min cykel i halv kuling och regn iklädd mitt nya regnställ och hade gödslat trädgården och planterat om de sista stackars luktärterna var jag så trött så jag såg fram emot två utav mina gamla favoritprogram i 1:an: "Sommartorpet" och "Packat och klart".

Vilket grundligt misstag de gjorde när de bytte programledare med TV4. Jag saknar verkligen Ernst! Hans projekt var jätteroliga att följa och resultatet blev alltid fantastiskt. Nu är "sommartorpet" ett aldeles för stort hus som de hafsar halvdant medan programledarna leker lite vid sidan av och så har de lagt in någon slags spökröst som pratar dalmål och förmodligen skall ersätta Ernst, vad vet jag. Dåligt är det verkligen.

Jag blev inte mycket gladare av att se Packat och klart där en halvtokig britt åkte omkring i en skrotbil och besökte platser i Sverige, där folk verkligen var konstlade och firade triumfer i dålig smak. Nu vet jag i alla fall vilka platser jag absålut inte vill besöka. Vi har faktiskt varit på två av dem: High Chaparal och Astrid Lindgrens värld i Vimmerby och jag hoppas verkligen jag slipper komma dit igen!

Som tur var räddades TV-kvällen i en kanal som jag aldrig tittat på förr Kanal 9. De sände en film med Gerard Depardieu (eller hur det stavas) och Andy McDowell (tror jag hon heter) Gifta på låtsas. Bra slut, det gillar jag och Gerard Depardieu tillhör mina favoriter.

Dags att skrota Public Service kanalerna? Nej det hoppas jag verkligen inte, men de får nog verkligen ta sig i kragen. Kvaliteten är inte längre den bästa. Usch i dag känner jag mig verkligen inte på topp. Kanske beror det på vädret som verkar bli en repris på förra sommaren.