Leta i den här bloggen

lördag 14 juni 2008

Rosor och Magnolia


Idag åkte vi en sväng till Rångedala plantskola, där Anders då äntligen fick inhandla sin praktmagnolia. Vi fick lite råd om hur vi skall plantera och sköta den. Den skall planteras i huvudsakligen Rodorendronjord och gödslas med organisk gödsel första året. Sedan skall man gödsla med NPK 11-5-18 Vi har fått reda på förut att man skall blanda sand i planteringsjorden för det gör att den tål högre zoner än 3. Vi bor ju i zon 4-5.

Jag passade på att köpa en klätterros Polstjärnan som är vit och doftar och en Pimpinellaros Stanwell Perpetual. Det är en tålig ros med massor av taggar den doftar gott och det tycker jag om.

De kompletterar min rossamling som nu består av:


New Dawn. Vi köpte en till Tvärredslund som vi älskade och därför köpte vi en nu till Ekås. Vi har planterad den nere vid ingången, där vi ställer bilen.

Sympathie. Vi hade en i Tvärred som aldrig repade sig efter vintrarna, men nu försöker jag med två exemplar hit till Ekås. Jag har planterat dem i frigolitkrukorna och jag tänker placera dem så man kan se dem från vägen och från uterummet.


Louise Odier som jag hade i Tvärred och som jag älskar. Jag köpte ett exemplar nu i våras som tyvärr inte mår så bra men jag hoppas den tar sig.

Rose de Recht. Jag köpte ett exemplar till Linnéparken och jag tyckte de doftade så underbart så jag var bara tvungen att köpa en i våras.

Awakening som är en mutard av New Dawn. Den är dubbel och jag är mycket spänd på hur den skall bli.
och Hybrida Rosa helenae hybrid. Jag köpte två till Linnéparken som växte som sjutton så jag köpte ett exemplar nu och satte i en utav frigolitkrukorna. Vi får se hur det går.