Leta i den här bloggen

tisdag 13 maj 2008

Idegranshäcken på plats


I vår trädgård har det hänt en del idag. Grävarna blev färdiga med dräneringen och isoleringen av grunden och har fått göra lite extrajobb som att gräva ett köksland och gräva upp ett gammalt kirschkål/hallonland samt grävt en fåra för en idegranshäck mot grannen i öster.

Maken har också gjort multum nu ikväll. Han var iväg och köpte idegransplantor. Inte nog med det han planterade hela häcken så när jag kom hem sent om sider efter uppsatsskrivande och våtvästträning så var häcken på plats! Endast de små lapparna på varje planta hade han glömt ta bort. Det får jag göra.

Vi har fått hem ett helt lass med fin matjord också som vi nu skall använda när vi planterar om våra undanräddade plantor och till allt nytt vi köper. Lite mer bärbuskar och några fruktträd måste vi nog också ha utöver alla fina växter jag hittills köpt.

Bygglovet var maken också och lämnade personligen till stadsarkitekten som var imponerad av handlingarna. Vi har ju haft en bra arkitekt att rita och i helgen har maken traskat runt till grannarna med ritningarna och fått påskrifter på att de inte har något att invända mot bygget. Här skall vi renovera och utöka ett gammalt stenparti. Vi tänkte oss att göra en stentrappa upp så det blir enkelt att gå upp till kökslandet och till tvättvindan.

I stegtävlingen går det bra. Jag hade förutsatt mig att gå cirkus 7000 steg om dagen men jag snittar nu på 10000 om dagen så det är inte fy skam. Det finns dock de som är värre. Jag ligger endast fyra i vårt lag som består av 11 personer. Nåja jag sitter ju ganska mycket och skriver uppsats på min fritid istället för att gå ut och gå som jag egentligen gärna skulle göra nu när vädret är så fint, men jag är ganska nöjd just nu.