Leta i den här bloggen

lördag 14 februari 2009

Alla hjärtans dag



Idag strålar solen och vi skall ta en långpromenad i skogen om en liten stund. Man blir så lycklig av solen och ljuset som nu är på väg tillbaka så man vill bara skrika ut sitt vårvinterskrik bland bergen som Ronja Rövardotter.

Varje morgon gör maken mig en kaffe latte med kanelhjärta och denna dagen fick jag två. En på sängen och en nu innan promenaden. Han har förfinat tekniken med kanelhjärtat, så det blir bara finare och finare.

Igår kom jag hem från en tjänsteresa från Skåne och Malmö och fast jag varit i Malmö ett par gånger innan så var verkligen staden en positiv överraskning. Vi bodde centralt och jag kunde inte låta bli att gå en liten tur på stan på torsdagkvällen innan middagen och det var så fint och mysigt!

Vi dinerade på en liten restaurang med bara några bord på lilla torg. Jag kan verkligen rekomendera detta ställe som bar namnet Yello Mello. Maten smakade mycket bra och vi drack ett ekologiskt vin till som inte var fy skam det heller.

Vi gjorde studiebesök dels i Lund på biblioteksdirektionen som var ett givande besök och sedan på Orkanenbiblioteket i Malmö som är ett av biblioteken på högskolan i Malmö. Det var mycket ljust och fint bibliotek och relativt nybyggt. De hade bara huserat där i drygt tre år. Det gav oss dock en skakande upplevelse i mat och dryckmissbruk. Ja vi mat-och-dryck-faschister,(och nu dristar jag mig att kalla oss allihopa på vårt bibliotek det) tycker inte att kaffe, smörgåsar och matburkar hör hemma i datorernas och böckernas värld. Överallt på Orkanenbiblioteket bar studenterna med sig baguetter och kaffemuggar och de dyra fina möblerna var fulla med fläckar! Jag säger bara: Usch!