Leta i den här bloggen

fredag 20 februari 2009

Fredagstema: Kaffe

Show and tell: Dagens tema som Simone bestämt är Kaffe. Jag är ingen kaffeälskare det vill säga bryggkaffeälskare. Kaffet på jobbet ur den automaten smakar inge vidare. Jag dricker helst vårt kaffe hemma. Jag köpte en kaffeautomat till maken för tre år sedan och sedan dess har den gått varm hemma kan jag säga. Det är viktigt att kaffet är perfekt! Viktiga faktorer när man gör kaffe är:
1. Använd hög kvalitet på bönorna
2. Mal dem direkt vid kaffebryggningen eller använd en sådan automat som vi har och som maler bönorna precis innan kaffebryggningstillfället.
3. Kaffemaskinen eller automaten måste värma vattnet till exakt rätt temperatur. Jag vet inte vilken, men om det är för varmt eller kallt blir det tex ingen crema på espressokaffet.

Jag tycker mycket om varm skummad mjöl i kaffet också, men där får jag hålla igen lite nu för jag har märkt att det lägger sig och fyller ut rynkorna på min kropp. Just nu dricker jag bara svart kaffe eller espresso som det blir i vår automat.

Dessutom älskar jag mitt snygga väggord som vi har ovanför vår kaffemaskin i köket. Eller hur, är det snyggt?