Leta i den här bloggen

tisdag 24 februari 2009

Häxkonster och sparrisdrömmar

I kväll sitter jag ensam eftersom maken är i Husqvarna där han har hållit en workshop och efter det varit på hockey.

Callemannen har fått influensan och ligger i sängen sedan två dagar. Jag fick pyssla om honom med Wickinsmörjning och vitlök i örat. Nu tror ni väl att jag blivit lite tokig men man lägger en liten bit vitlök inlindad i bomull i örat när det värker och hjälper det inte så får man gå till doktorn. Det gör säkert ingen skada i alla fall.

Det låter lite som häxkonster, men jag hade ofta öroninflamation som barn och då fick jag alltid det. Jag vet egentligen inte om det fungerar för jag hör ju ganska dåligt men det hade jag säkert gjort ändå eftersom min doktor hade för ovana att sticka hål på trumhinnan med en nål.

Maken har beställt sparrisfrön på nätet som kom med posten idag. Det ska bli riktigt spännande att se om de tar sig och följa plantorna. Han drev upp sparris från frö när vi bodde i Tvärred.

Det tar tre år från och med att man sår ett sparrisfrö och tills dess att man försiktigt kan börja skörda sparris. Maken lyckades så bra med sina sparrisfrön förra gången och han vårdade de små plantorna så ömt, men tyvärr sålde vi huset den våren när det var dags att skörda första året. Jag hade friårsledigt 4 månader den våren/sommaren eftersom det var så mycket att göra med flytten och jag minns att jag var och varannan dag gick och plockade små sparrisar som jag åt baconinlindade till lunch, ljuvligt! Ja nu sålde vi ju gården (som tur var) till en kock som har vett på att vårda, anrätta och njuta av makens enorma sparrisodling som bestod av uppemot 20 plantor inalles.

Vi får se var det slutar nu, vi har ju inte den jorden eller den platsen nu.