Leta i den här bloggen

onsdag 1 juli 2009

Österlen en riktig pärla

Vi reste idag från Karlskrona och ner till Kivik där vi handlade lite äpplemust och annat. Efter det tog vi en promenad upp till Stenshuvud nationalpark där det var helt underbar utsikt ut över Hanöbukten.

Vi har ju sån tur med vädret som är rent tropiskt med varma kvällar och efter den ansträngande turen upp till utsiktsplatserna på Stenshuvud åkte vi ner till Kiviks hamn där vi åt stekt makrill eller sill som de kallar det här och även rökt ål ett måste när man är här på denna sidan Sverige.

För mig och Calle var det första gången vi besökte Österlen och vi är helt förstummade av hur vackert här är.

Eftersom det var ganska varmt runt 25 grader så tänkte vi att vi behövde ta oss ett dopp innan vi åkte och checkade in på Apotekarns i Simrishamn, sagt och gjort vi körde ner i Baskemölla och det var sannerligen ingen rolig badplats, med algblommning och en tråkig liten badplats då det besöket varade bara i en halvtimme. På den halvtimmen kunde vi konstatera att alla små och oanserliga badplatser minsann inte alltid är de bästa utan ibland kan faktiskt de populära och folkrika badplatserna vara att föredra.

Vi reste in till Simrishamn och installerade oss i vår lilla medelhavsträdgårdoch reste vidare till Ale stenar, där vi kom precis i rätt tid för en guidad tur igenom Kåseberga och upp till stenarna. Det var jätteintressant och jättevackert där uppe på platån som stupade tvärt ner i havet.

Efter stenbesöket åkte vi och tog ett kvällsdopp på säkert Sveriges finaste badplats Stenhammar som inte ligger så långt från Dag Hammarskjiölds Backåkra, vilket skall vara vackert också och kanske vi hinner med det i morgon innan det är dags för ett besök på OlofViktors och färd vidare mot västra Skåne.

Vi avslutade vår dag med en jättegod middag på en fin restaurang nere vid hamnen i Simrishamn och nu är vi trötta.