Leta i den här bloggen

tisdag 26 februari 2008

Kökspyssel

Matlagningen inskränker sig till de kvällar maken är på annan ort och då serveras oftast varma mackor som idag eller på sin höjd, spagetti med köttfärssås som i morgon. Det är så behändigt.

Idag är altså maken på andra sidan Sverige, och kommer inte hem på några dagar och det innebär att någon annan måste fixa käket...-Moi.
Det är inte klokt vad fort man lägger av sig! Jag irrar kring i vårt nya jättelagom lilla kök och hittar inkentinken.

Det var nämligen så att när jag började läsa, så kunde inte jag som andra vanliga människor nöja mig med att läsa på helfart. Nej då jag skulle minsann passa på att läsa på dubbel fart så det inte skulle ta så lång tid att läsa in en examen.

En utav de första dagarna när jag hade suttit och läst en massa engelsk teoretisk litteratur som jag inte på något sätt var van vid. När jag så fram på kvällen upptäckte att ingenting fanns hemma att laga mat av fick jag ett mindre utbrott. Jag kunde inte för mitt liv uppbringa några idéer vad jag skulle laga för mat. Huvudet var fullkomligt tömt. Jag förklarade (milt uttryck) för maken att jag kunde minsann inte sköta hushållet som om inget hade hänt. Basta! -Du får ta hand om all matplanering handling och matlagning, sa jag och sagt och gjort: Han tog hand om allt från planering, inköp, matlagning och allt jobb efteråt och det och visade sig att han utvecklades till en riktig superkock. När han inte glömmer sätta på ugnen eller glömmer av att det skall vara mjöl i fläskpannkakan eller sådana där riktiga dundertabbar, som bara en karl kan göra, så är han en riktig fena på matlagning.

Så en dag för några månader så sa han till mig: -När du är färdig med ditt pluggande , så tro inte att du får tillbaka de där matsysslorna. Det är mitt jobb! Ja, vad ska man säga. Jag tror inte jag kommer att propsa på det heller.