Leta i den här bloggen

tisdag 22 april 2008

Prestationsångest

Den tilltagande prestationsångesten över allt jag måste göra nu när jag är ledig är på topp idag. Mest ångest känner jag för uppsatsen förståss. Fåglarna sjunger så det står härliga till och solen skiner från en klarblå himmel och det är helt ljuvligt här i vårt nya hus, Jag trivs verkligen bättre här uppe. Jag har suttit ute nu på morgonen och läst vår uppsats, som verkligen har en lång bit kvar innan den känns färdig. Frågan är om den blir färdig i vår. Jag måste försöka att slå ner på prestationskraven för jag mår bara dåligt av dem.

Vi har redan fått ritningarna från kommunen och i morgon skall vi åka och träffa arkitekten som skall rita vårt uterum! Han hade inte tid att komma hit, för det var så mycket nu. Vi fick ju tipset på honom från snickaren och det verkar ju bra så här långt. Bygglovsingenjören på stadsbyggnadskontoret som var så snabb att skicka ritningarna, visade sig också vara en förälder i Callemannens klass, vilket Callemannen så påpassligt påpekade när han såg våra handlingar.

I slutet av veckan kommer ångesten att stegras för min del, då kommer nämligen firman som skall förvandla vår tomt till ett inferno! De skall börja med att dränera huset. Jag vet, - det är ett nödvändigt ont, innan vi kan få till uterummet och altanen, men jag är rädd att hela sommaren och kanske en bit in på hösten också kommer att förflyta innan vi har vår altan och uterum. Det tar nog minst sex veckor innan bygglovet är färdigt och altanen kan börja byggas. Kruxet är ju att vi måste veta på vilken sida vi får bygglov att bygga uterummet innan vi kan börja med altanen.

Innan grävarna kommer, måste vi flytta rosorna och lökväxterna som står intill huset. Jag vill ju rädda undan dem till vår nya trädgård. De växter som jag tagit med i forma av skott, står i krukor väl inpackade på norrsidan av huset, och de verkar ha tagit sig bra. Hoppas nu att dräneringsfirman blir klara snabbt, så de kan fortsätta med trädgården, så det inte drar ut på tiden. Jag vill ju inte plantera fram i sommar när det är som varmast. För visst skall vi få en varm och solig sommar i år? Det är vi värda efter allt regnande.