Leta i den här bloggen

tisdag 29 april 2008

Studentfotografering

Foto:Ann-sofie Ekman Ateljé Exclusif Ulricehamn
Detta är ju ett avfotat fotografi men rätt ska vara rätt. Fotot blir ju litet suddigare än det är i verkligheten. Egentligen får man väl inte lägga ut andras bilder utan att fråga om lov först, men jag har ju i alla fall talat om vem det är som har tagit fotografiet och har upphovsrätt till det, så jag hoppas jag inte gör mig skyldig till något olagligt.
Nu har jag i alla fall beställt fotografering för Hannas studentbal. När Emelie tog studenten så passade vi på att fota Marcus samtidigt och bilderna blev så bra så jag beställde hos samma fotograf. Det vill säga Ann-Sofie i Ulricehamn. Hon tar studentkorten utomhus, och förra gången hade vi tur med vädret så nu är det bara att hoppas på fint väder i Maj. bilderna blir så mycket mjukare och finare när de tas ute och Ann-Sofie är en mycket duktig fotograf. Det blir aldrig samma sak när man tar bilderna själv, även om man har en aldrig så bra kamera och är en bra fotograf. Vi hade till exempel aldrig fått Marcus att "stå och hänga" vid en björk med handen i fickan som han gör på en utav bilderna. Då hade han vägrat. Det är en helt annan sak när de är hos en fotograf. De har en annan legitimitet.