Leta i den här bloggen

onsdag 2 april 2008

Trädgårdstankar



Jag går mycket i mina trädgårdstankar nu. Vi har ju flyttat från en perfekt fin trädgård till ett hus som vi är mycket nöjda med och har stor potential för att anlägga en ny trädgård. Med andra ord: Det existerar ingen som helst trädgård.

Huset är ju litet och trädgården är inte mycket större, så några utsvävningar blir det inte att tala om. Jag älskar ju gammaldags blommor som Syrén, Rosor, Riddarsporrar, Stockros, Löjtnadshjärtan och Pioner, det var sånt vi hade i landen i Tvärred.
Men efter att ha bott i villan i Linnéparken så tycker jag numera om även Idegran, sockertoppsgran, Buxbom, och Tujor av alla de slag, inte minst för deras vintergröna färg. De blir aldrig sjaskiga på vintern och de ramar in och bygger rum i trädgården och framför allt: De kan skärma av.

Eftersom vår nya trädgård bara består av sten och en tråkig gräsmatta + lite risiga hallonbuskar i ett hörn, så finns det mycket att göra. Vi planerar att börja med att för säkerhets skull dränera om huset, när vi ändå skall gräva upp gräsmattan. På söder-västersidan skall vi bygga en stor altan och skärma av med spaljé med slingrande växter och en tujahäck mot gatan. Sedan tänkte vi att göra murar i sluttningen nr mot gatan och göra "sarkofager" där man kan plantera allsköns fina växter. Då får man som planteringslådor. En liten trappa skall vi också göra tänkte vi. Eventuellt skall vi köpa ett växthus eller vinterträdgård som vi skall kunna sitta i och odla lite i.

Det skall bli jättekul att planera vår nya trädgård här i vår. Jag återkommer till detta och skall lägga in lite trädgårdsbloggar och webplatser i sidoelementet.

OBS: Jag efterlyser plantor om ni delar era växter.