Leta i den här bloggen

lördag 12 april 2008

Våren som kom av sig...

I morse vaknade jag ånyå av att allt var vitt och kallt ute. Igår var en superfin vårdag, varmt och skönt. Emelie hämtade mig från dammiddagen kl 01.00 och då var det fem grader varmt och stilla. När vi parkerade bilen hemma började det blåsa upp och det kändes att ett oväder nalkades. Mycket riktigt kunde jag konstatera när jag gick upp.

Min älskade make som snart borde kunna kvalificera sig till kocklandslaget lagade en helt fantastisk tvårätters meny idag. Vi fick först någon slags spenatostbollar med ostsås på fyra olika italienska ostar. Mums. Varmrätten bestod av härlig Ossobuco d v s kalvlägg som han hade beställt från vår lokala handlare och förberett när jag var på dammiddag igår. Detta serverades med en spenattimbal och vita bönor. Allt kröntes av något som maken först var så upphetsad över att han hade lärt sig göra nämligen: Balsamvinägersträngar. Ni har säkert sett de svarta vackra strängarna som pryder alla gourmeträtter man får på restauranger. -"Nu har jag äntligen fått reda på hur man gör dem!" utbrast han glatt: -"Man kokar socker och balsamvinäger tills det blir lite tjockflytande och så gör man vackra svarta strängar runt tallriken." Jag bespetsade mig på detta. När vi så fick in huvudrätten så var det bara det att de svarta strängarna hade stelnat till någon slags hård kola på tallrikarna. Helt omöjligt att få bort. Men snyggt var det! Han är helt obetalbar min underbare make och kock! Det bästa av allt är att han tycker det är så roligt.

Idag tog vi en tur ut till brädgården och förhörde oss lite om snickare för vårens projekt. Vi åkte också en tur och köpte vårblommor för nästan två tusen kronor! Jag köpte orkidéer och pelargoner och vackra krukor. Så nu har vi fyllt upp fönsterbrädorna! Jag får ta kort på det i morgon.

Dammiddagen igår var inte så lyckad. Jag hade migränhuvudvärk igen och det kan ha varit en bidragande orsak till att jag inte tyckte att diskussionerna var så roliga. Tyvärr pratades det en hel del sjukdomar och annat som jag känner att jag inte har mycket intresse i och till råga på eländet så uppstod en häftig diskussion om barnuppfostran och jämställdhet där jag kände att det som sades var inte riktigt stämde överens med verkligheten. Dessutom blir jag så beklämd när jag ser hur ojämställda de är i sina äktenskap och att de dessutom inte är medvetna om det.